Pisica lu’ peste (Schrödinger)

10 01 2008

schrodinger.png

Sa începem cu câteva noţiuni, elementare, de fizica cuantica ( nu va speriaţi, nu trebuie sa fi profesor doctor in fizica ca să le înţelegeţi ):

  • In mecanica cuantica, lumea microscopica este descrisă in termeni de probabilitate: nu putem vorbi de poziţia unei particule ci numai de probabilitatea ca ea se afla într-un loc anume.
  • “Interpretarea de la Copenhaga” din 1923 a mecanicii cuantice, susţinută in principal de Neils Bohr si Werner Heisenberg ( cu un adversar de renume , Albert Einstein care la aceasta interpretare a fizicii cuantice a răspuns cu ” Dumnezeu nu joaca zaruri” iar Niels Bohr a răspuns ” Nu-i spune tu, Einstein, la Dumnezeu ce să facă) ne mai spune următoarele : orice particulă cuantică se află într-o „superpozitie” de stări (adică poate să fie, să zicem, si alba si neagra, si la stânga si la dreapta, si sus si jos in acelaşi timp) până când este observată.
  • Principiul incertitudinii formulat de Werner Heisenberg in 1927 : dacă se încearcă să se găsească precis coordonatele unei particule ( electron, foton, etc. ), atunci nu se mai poate determina, simultan si precis, cu ce viteza se deplasează si în ce direcţie. Sau dacă se determina viteza particulei, nu putem niciodată cunoaşte poziţia sa exacta.

Toate elucubraţiile de mai sus sintetizate într-un video scurt si mai explicit :

schrodinger.jpgSi acuma intra in ecuaţie celebra pisica a lui Erwin Schrödinger. In 1935 Schrodinger, ca sa demonstreze absurdităţile si lacunele încă prezente in fizica cuantica, imaginează un experiment de gândire, un paradox al fizicii cuantice : se ia una bucata pisica ( cat mai dulce ) si se plasează felina într-o cutie de otel închisă ermetic. In cutie cu dansa mai punem o substanţa radioactiva, un cilindru de sticla cu acid cianhidric (OMG) si un contor Geiger ( ăsta detectează radiaţiile ). Acum mare atenţie ! Când se produce dezintegrarea unui nucleu radioactiv, contorul Geiger îl detectează si declanşează un mecanism care sparge flaconul cu otrava. Astfel, prin dezintegrarea unui nucleu radioactiv, care este un fenomen microscopic, se produce moartea pisicii, care este un fenomen macroscopic. Dezintegrarea nucleului radioactiv este un fenomen cuantic care poate fi descris in termeni de probabilitate.

st_best_250.jpgSi ce ne spune noua teoria cuantica? Ca este imposibil de determinat dacă substanţa radioactiva se va dezintegra sau când se va dezintegra ( pentru ca noi nu putem observa din exterior acest lucru, toate componentele experimentului fiind închise într-o cutie metalica împreuna cu pisica, care face parte si ea din experimentul cuantic).

Singurul lucru pe care il putem calcula este probabilitatea ca un anumit număr de nuclee se vor dezintegra, într-un timp anume.
Daca alegem o substanţa radioactiva care se dezintegrează după o ora, exista 50% şanse ca un nucleu să se dezintegreze si 50% şanse ca sa nu se producă nimic. Având in vedere ca dezintegrarea radioactiva este probabila, atunci si soarta pisicii este tot probabila: după o ora, pisica are 50% şanse sa fie moarta si 50% şanse sa fie vie.

Dupa interpretarea cuantica, in aceasta situaţie, pisica nu este nici vie, nici moarta, ci într-o stare de suspensie intre cele doua stări. Superpozitia ( interpretarea de la Copenhaga ) ar enunța că pisica este și vie și moartă, întrucât face parte din sistemul cuantic. Numai când deschidem cutia, una dintre posibilităţi devine reala ( prin simplul act al observaţiei )

In concluzie, aplicarea predicţiilor interpretării de la Copenhaga lumii macroscopice este cel puţin interesanta , deoarece implica ca lucrurile de zi cu zi sa existe într-o superpozitie a tuturor posibilităţilor pana când noi ne hotăram să le observam !

gatoschrodingervivomuerbp3.jpg

Pff…mă doare si pe mine capul de la cat m-am chinuit să înţeleg acest “exerciţiu de gândire” si să încerc să îl sintetizez cat mai explicit. De fapt am scris acest post, să înţeleg si eu mai bine experimentul cu pisicu’ si implicaţiile lui. Acuma , când îl recitesc, ( sa vad daca am scris corect ;) ) constat ca mă găsesc într-o superpozitie de gânduri, mă cuprinde o incertitudine paradoxala si îmi dau seama ca m-am complicat niţel, aşa ca va sugerez sa urmăriţi filmuletul de mai jos ( dintr-o emisiune BBC) cu Jim Al-Khalili ( un fizician din noul val ) care este mult mai ordonat si concis in explicarea experimentului decât mine. In plus apare in el si o uber pisica norvegiana :) .

O idee de final, geniala, aş putea adăuga :

cat_toast_swirl.gif

P.S. : dacă am înţeles eu greşit sau am explicat ceva aiurea ( mare doza de probabilitate aici ) simţiţi-va liberi să mă dojeniţi !


Acţiuni

informatie

21 raspunsuri

11 01 2008
Liviu

na-m reusit sa citesc articolul , dar asa o fi , cum spui tu ! :) ) bafta

16 01 2008
marcela

reciteste articolul, ai doua greseli :P
1. …de zi cu zi sa exista intr-o…
2. nu o mai gasesc :D

29 04 2008
Ella_Kosta

Experimentul imaginat de Schrodinger a avut scopul de a explica cum functioneaza fizica cuantica la scara macro. Experimentul in sine este imposibil de realizat in practica, pentru a avea succes ar rebui ca acel container cu pisica sa fie complet izolat de rest (ceea ce nu se poate, macar schimb de energie si tot exista…).

Pisica aia nu se afla intre viata si moarte, si era si vie si moarta in acelasi timp. In fizica cuantica, particulele se afla IN ACELASI TIMP intr-o superpozitie de stari, din care “aleg” una in care decad atunci cand intervine decoerenta. Decoerenta asta apare cand sunt prea multe interactiuni in jur cu restul materiei si particula e fortata sa aleaga o stare datorita acestora. De aia cand observam ce s-a intamplat cu pisica, acel mediu interactioneaza cu mediul nostru si intervine aceasta decoerenta.

Cat despre timpul de injumatatire prin fisiune al nucleelor radioactive, acesta este bine stiut de cand s-au descoperit, intotdeauna se stie cu precizie acest timp in fnctie de element, probabilitatea este aceeasi, insa niciodata care din nuclee se vor dezintegra.

2 06 2008
nicky

hai mai cu pisica aia ..ca au complicat fizica asta de nici ei nu mai stiu sa o descalceasca..daaaa..hai sa va spun eu ce principiu s aplica in natura :k.i.s.s.-keep it simple stupid.nu e nimik complicat in fizica .Fizicienii prezinta faptele intr-un mod pe care nici ei nu l-ar putea pricepe daca le-ar explica cineva pentru prima oara,astfel le complica pentru a parea mai importanti…si de fapt ei nu fac decat sa incalceasca si mai tare ceea ce era descalcit si la vedere.Aplicatiile din ziua de azi din diferitele industrii nu sunt nici pe sfert realizarile importante ale fizicii si ingineriei-e ca si cum am fi descoperit o piatra si invatam cum sa facem din ea diverse forme si pentru a fi cat mai interesanta pentru oameni;apropo noi stim ca maimutele folosesc bete ca unelte pentru diverse actiuni:pentru a se scobi in nas,in urechi,in musuroaie etc..la fel si oamenii de stiinta din ziua de azi :sunt prinsi in propria cusca a cunostintelor acumulate de altii eventual rotunjind in continuare o piatra ,care oricum fusese rotunjita si de altii. etimpul unor noi viziuni,oameni care sa inceapa o fizica noua , sa tina cont , de multimi si de probabilitatea ca in Univers,totul poate decurge in sisteme separate care se combina permanent si care dau legi diferitein functie de sistemele cu care interactioneaza.asa ca einstein a gresit cand a zis ca Dumnezeu nu joaca zaruri,fiindca el face legile dupa cum doreste El si nu dupa calcule.pentru El nu e nimic ascuns ,nu exista mister si nu se ascunde in mister.cine ascunde adevarul o face cu un scop ascuns:acela de a-L ascunde pe Dumnezeu.Informatia ,intrun procent semnificativ ,vine prin ochi ,ochiul fiind legatura intre lumina si om deoarece lumina are un rol semnificativ in informatie,Dumnezeu insusi identificandu-se cu Lumina.hai deci sa clarificam ce este lumina.astept raspuns de la fizicieni.(in functie de foton,viteza luminii si masa)si sami explice si mie un fizician daca lumina este in spatiul 3d sau face legatura cu un alt univers (subvers)si formele ei de informatie.

22 06 2008
Andreea

Despre teoria asta!?… am auzit de ea intr un film (“Camera copilului”-horror, pt cei interesati) … interesant principiu.. interesanta aceasta incertitudinea legata de viata pisicii!

In legatura cu comm anterior… Eu stiam ca k.i.s.s inseamna”keep it simple sweetie”:)

27 08 2008
siminuk

well done ! din curs nu reusisem sa inteleg despre ce e vorba, dar asa… sa tot intelegi cuantica ! thx :)

15 09 2008
djcc

hmmm tare ..de fapt este impropriu sa spunem ca pisica este si moarte si vie in acelasi timp..mai clar putem spune ca nu exista nici o pisica :D
fizica cuantica intradevar e foarte bizara …dar in timp vom putea pricepe si astea…in fond si la urma urmei ne scaldam intrun ocean de potential.

16 09 2008
adiadrian

Ocean de potential, mi-a placut mult asta :)

6 10 2008
alex

niels bohr a spus”Cine nu e şocat de teoria cuantică nu a înţeles nici un cuvânt din ea.”

6 10 2008
adiadrian

Da, a spus ce ai scris tu. Deasemenea a mai grait “Nu, nu gandesti, esti doar logic” si ” Un expert este cel care a facut toate greselile posibile intr-un anumit domeniu limitat”.

10 10 2008
alex

tot ce traim ca si pisica lu` schrodinger spun cei mai cititi in mecanica cuantica este o mediere a starilor de care vorbeai tu mai sus si da…cred ca e posibil ca si noi oamenii sa fim asa cum ne vedem,noi….sau cum ne vad altii ca o medie a diverselor stari ale…noastre…cum electronul din videoclip(btw..extraordinara animatia) poate fi si unda si particula si cineva (numa` dumnezeu stie) ii mediaza starile in functie de necesitati(ale cui?)…
un domeniu super cel deschis de tine…si mediane-ar Dumnezeu starile sa citeasca mai multi ce scrii tu aici

10 10 2008
adiadrian

@Alex.
Exista un concept fifozofic, solipsismul, potrivit caruia nimic nu exista in afara de propriile tale ganduri, simtiri, trairi. Numai propriile tale ganduri dovedesc faptul ca existi si chiar daca exista alte persoane cu gandurile proprii ele nu vor face parte din universul si existenta ta, ergo numai tu si propriile simtiri sunt relevante. Chiar si pomii, florile, restul persoanelor nu exista defapt numai in procesul tau de gandire. Nimic nu este real in afara de constiinta ta proprie…

14 10 2008
outside_the_wall

O mica greseala: “aşi putea adăuga” in loc de “aş putea adăuga”. In rest , chiar imi place mult blog-ul tau. :) Mult succes!

14 10 2008
adiadrian

O atenţionare făcuta atât de elegant este oricand binevenita. Corectat.
Acum este rândul meu. “as putea” in loc de “aşi putea” ;)

27 11 2008
silviu

este super tare fizica cuantica. e fascinanta, va recomand sa va uitati la filmul What the fuck do we know daca nu ati facut-o deja.

27 11 2008
adiadrian

Da, buna recomandare. Are si un sequel. What the bleep? Down the rabbit hole.
Este un fel de pop-cuantica dar destul de interesanta.

8 12 2008
necesar

FIZICA CUANTICA = un negru, se uita in penumbra dupa o pisica neagra care nu e acolo…

(sry.. :D am fost luat de valul oceanului de potential :) ) )

9 01 2009
richy

Desi nu ma pricep la fizica prea mult, m-au interesat anumite chestii vis-a-vis de fizica cuantica, cei drepta la nivel de… profan.
Experimentul cu pisica…, pe langa implicatiile din fizica, are si implicatii filozifice… ma gandesc aici la ce zice matematica si fizica ca se poate intampla intr-un continuum infinit dimensional, tinand cond ca… de la 3 dimensiuni in sus, lucrurile se complica destul de mult.
Pe de alta parte daca ma gandesc la filozofiile orientale, care sunt bazate pe paradox si daca ma gandesc ca orice actiune depinde de o infinitate de factori… nu pot decat sa ma minunez de ceea ce sunt, de cat de mic sunt si de nestiinta mea.
Daca te raportezi la lucruri diferite, obtii rezultate diferite.
Pe de alta parte cred ca… nu poti “da vina” doar pe un singur factor sa zicem observatorul in cazul pisicii…, cred ca mai sunt o groaza de alti factori care influenteaza, evident influenta poate fi mai mica sau mai mare, si noi vedem o parte din ce iese din interactiunea acestora.
Sunt multe de comentat pe marginea acestui subiect, iar pe partea de matematica si fizica (stiti voi aia cu formule) nu ma bag…

30 01 2009
Mirela

Dar nu se poate presupune ca dupa o anumita perioada de timp..pisica e moarta..din lipsa de oxigen?

30 01 2009
adiadrian

@Mirela: o abordare fresh, prin invaluire, surprinzatoare. Aici intervine abilitatea felinei de de a scoate din joben in jur de 7 vieti parca. Tocmai de aceea a fost aleasa torcatoarea pentru experiment. Pentru repetabilitate ;)

3 02 2009
Mirela

Bun :P
Asta inseamna ca daca un copac dintr’o padure cade..si nimeni nu vede..inseamna ca el nu produce zgomot la prabusire? :D

Lăsați un comentariu